روستاي تركمان
همدان -ملایر - جوکار - روستای ترکمان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

الحمد لله رب العالمین

[ ٢٩ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱:۱۳ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

پای  درس  امام سجاد  (ع)

*    بزرگی در  فروتنی  است  .

*   بی نیازی  در قناعت  است  .

*   از اندرز و نصیحت  پند بگیرید  و به روش نیکان خو کنید  .

*   هرکس را  در  زندگی راهنمایی خردمند نباشد  هلاک خواهد شد  .

*    مؤمن سکوت  می کند تا  سالم  بماند ، سخن می گوید تا بهره مند شود  .

*   اندیشه کنید و بدانید  برای چه آفریده شده اید  زیرا  خدا شما را بیهوده  نیافرید .

*   عجب  دارم  از مردمی که از خوراک به جهت زیان آن خودداری می کنند   ولی از گناه  به  خاطر  عاقبت بد آن پرهیز نمی کنند  .

*  من در کلبه فقیرانه خود چیزی  دارم که  تو  در  عرش کبریایی خود نداری من چون  تویی را دارم  و توچون  خود نداری  !

[ ٢۸ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٢:۳٧ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

پای  درس  امام حسین (ع)

*  قناعت  سبب آسایش تن  است .

* همنشینی با  افراد لاابالی موجب  بد گمانی  است .

*  از ستم  کردن  بر  آن کس که   جز خدا کسی  را ندارد دوری کن .

*  کسیکه  بخشنده  باشد بزرگ شود و هرکه تنگ  نظر  باشد خوار  شود .

*  در بزرگواریها  پیشی گیرید و  برای بهره  برداری  از فرصتها شتاب کنید .

*  از کسانی مباش که از گناه دیگران ترسناکند و از  عاقبت گناه خود غافل .

*  هرگاه   شنیدی شخصی  به  آبروی  دیگران می  تازد  سعی کن  ترا نشناسد .

*  هر کس گره از کار مسلمانی بگشاید  خداوند  در  دنیا و آخرت گره از کارش خواهد گشود . 

منبع احادیث  روضه   بحار

[ ٢۸ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

الهم صل علی محمد و آل محمد

[ ٢٧ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

« بشیر بن خزیم اسدی» گفت: آن روز من حضرت زینب (س) دختر امیرمؤمنان علی (ع) را دیدم؛ به خدا سوگند، من زنی را دیدم که همه وجودش شرم و حیا بود و در عین حال به گونه ای سخنرانی می کرد که گویی خطاب را از پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (غ) یاد گرفته است.

او با دست مبارک خود به مردم اشاره ای نمود که یعنی سکوت کرده و خاموش شوید! با اشاره حضرت زینب (س) ، نفس ها در سینه حبس شد و حتی زنگ شتران نیز از حرکت باز ایستاد، سپس آن حضرت فرمود:

« حمد و سپاس مخصوص خداوند است، سلام و درود بر پدرم حضرت محمد (ص) و خاندان طیب و برگزیده او باد. اما بعد، ای اهل کوفه! ای گروه دغلباز و بی وفا! آیا برای مصیبتی که بر ما وارد شده است می گرئید،  چشمه اشکتان خشک نشود و ناله هایتان تمامی نپذیرد. مثل شما مثل آن زنی است که پس از تابیدن رشته های خود ، آنها را باز می کرد.

( ای کوفیان! شما ) جز سخن بیهوده و گزاف و ناپاک و سینه های آکنده از کینه و خشم، و ظاهری چون کنیزکان متملق و باطنی چونان دشمنان سخن چین، چه فضیلت دیگری را دارائید؟ شما همانند سبزه ای هستید که در میان زباله ها و منجلاب ها رشد کرده یا همانند نقره ای هستید که برای آستین قبور مردگان استفاده می شوند. بدانید و آگاه باشید که بد توشه ای را برای آخرت خویش از پیش فرستاده اید؛ زیرا که شما دچار خشم و غضب الهی شده و در عذاب او جاویدان خواهید ماند.

آیا گریه می کنید و شیون و زاری برپا کرده اید؟! آری! به خدا سوگند ، باید که بسیار گریه کنید و کمتر شاد شوید، زیرا دامن شما آلوده به ننگی شده که هرگز نمی توانید آن را بشوئید. چگونه می توانید خون پسر خاتم الانبیاء  و معدن رسالت را از دامان خود پاک کنید؟ خون سید و آقای جوانان اهل بهشت را؟ و پناهگاه نیکانتان را؟ و ملجأ حوادث ناگوارتان را؟ و مناره حجت تان را؟ و پیشوا و رهبر قوانین را؟ بدانید و آگاه باشید که بد جنایتی مرتکب شده اید، از رحمت الهی به دور باشید و بمیرید که تلاش ها را بیهوده ساختید و دستتان بریده باد، در معامله ای که کردید زیانکار شدید و به غضب الهی دچار شدید و ذلت و بیچارگی را برای خود رقم زدید.

وای بر شما ای کوفیان! آیا می دانید که جگر رسول خدا (ص) را پاره پاره کردید و پرده نشینان حرمش را آشکار نمودید؟ آیا می دانید که چه خونی از او ریختید و چه اندازه حرمت او را شکستید؟ هر آینه جنایتی که شما مرتکب شدید، بسیار بزرگ و سخت، کریه، ناروا، خشن و شرم آور است به لبریزی زمین و گنجایش آسمان. آیا متعجب شده اید که از آسمان باران خون بارید، (بدانید که) همانا عذاب آخرت ننگین تر است و در آن حال کسی به فریاد شما نمی رسد. از این فرصت و مهلتی که خداوند به شما داده استفاده نکنید؛ زیرا که سبقت گرفتن شما، خدا را در عذاب دادنتان به شتاب نمی اندازد و خداوند انتقام خود را خواهد گرفت و به درستی که پروردگارتان در کمین گاه است.

« لهوف سید بن طاووس»

 

[ ٢٥ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

زینب است و یك وسعت تاریخ، حریّت و شجاعت.

زینب است و یك آغوش معطّر، عفاف و حیا،

زینب است و یك دهان فریاد و خروش بر ضدّ ستم وافشاگری بر ضدّ سلطه فریب!

مردانمان، از او درس جوانمردی می‏آموزند،

زنانمان، در مكتب او، الفبای دینداری و حق‏مداری و دفاع از امام و رهبر و پرستاری از روحهای خسته و دلهای آزرده می‏آموزند.

ای زینب، ای تندیس صبر و وفا! حدیث وفا را از روزی آموختیم، كه پروانه‏وار، گِرد شمع حسین می‏چرخیدی و خود را به آتشِ این عشق می‏زدی.

«صبر» را از تو آموختیم، كه از دریای خون گذشتی و شهادتِ هفتادودو ستاره را با چشم دیدی و بر پیكر خورشید و حنجر خونین بوسه زدی.

ای زینب، ای آینه «فاطمه‏نما»!

اگر تو نبودی، موج خونهای كربلا، فراتر از آن دشتِ سرخ نمی‏رفت.

اگر خطابه‏های حماسی تو نبود، فریاد شهیدان، در هیاهوی شادی و سرمستیِ كوفیان و شامیان گم می‏شد.

اگر تو نبودی، «كتاب شهادت» را چه كسی تفسیر می‏كرد؟

«پیام خون» را چه كسی به خفتگان بستر غفلت می‏رساند؟

ای زینب، ای پرستار بیمار كربلا!

ای زینب، ای اسوه همسران و مادران و خواهران و دخترانِ «شهدا»!

ای زینب! ای دختر ولایت، ای خواهر شهادت، ای الگوی صبوری!

نامت، هماره درس‏آموز باد،

و یادت همیشه الهام بخش «عزّت» و «شرف».

«زینب»، آن شیر زن، آن «اسیر آزادی‏بخش»، از خون حسین(ع) پتكی ساخت و بر سر خفتگان «شهر افسوسِ» یزیدْ ساخته فرو كوفت و پیام آن «ثار»های جوشان و مقدس را به گوش همه بی‏خبران و اغفال گشتگان رساند.

«زینب»، زینت پدر بود، و ... یار برادر، رسول خون شهید، مفسر كتاب كربلا، و مبیّن درسهای عاشورا...

اگر خطبه‏های شورگستر زینب نبود، كربلا فراموش شده بود.

اگر آن سخنرانیهای افشاگر نبود، خون شهدا هدر می‏رفت.

و ... اگر آن تبیین‏ها و تفسیرها نبود «عاشورا» تحریف می‏شد.

اگر خطابه زینب نبود، كتاب عاشورا، بدون نتیجه‏گیری خاتمه می‏یافت.

اگر زینب نبود، جلد دوم «دفترخون»، نگاشته نمی‏شد.

زینب، پیك انقلاب و پیام‏گزار خون شهدا بود.

زینب، اسیری بود، آزادی‏بخش، كه آزادی را، با اسارت خویش، برای ملّت به ارمغان آورد. و آزادی را از «اسارت» آزاد كرد.

پس از شهادت، مرحله دوم نهضت عاشورا به دوش زینب(س) و سجّاد(ع) و اسیران اهل‏بیت بود. این آزادگان، رسالت تفسیر خون و شهادت را به دوش گرفتند و درس «آزادی» در «اسارت» را به همه ی كربلاییان تاریخ آموختند.

[ ٢٥ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

حسینه یئرله ر آغلار گؤیله ر آغلار 

بتول و مصطفی پیغمبر آغلار

حسینون نوحه سین دلریش یازاندا
موسلمان سهلدیر که کافر آغلار
کور اولموش گؤزله رین قان دوتدو شومرون
کی گؤرسون اؤز الینده خنجر آغلار
حسینون کؤینه گی زهرا الینده
چکر قئیحا قیامت ، محشر آغلار
آتاندا حرمله ، اوخ کربلاده
گؤرئیدین دوشمن آغلار ، لشگر آغلار
قوجاغیندا ، گؤرئیدین ام لیلا
آلیب نعش علی اکبر آغلار
رباب ، نیسگیل دؤشونده سود گؤره نده
علی اصغری یاد ائیله ر آغلار
باشیندا کاکل اکبر هواسی
یئل آغلار ، سنبل آغلار ، عنبر آغلار
یازاندا آل طاها نوحه سین من
قلم گؤردوم سیزیلدار ، دفتر آغلار
علی ، شق القمر ، محراب تیلیت قان
قولاق وئر ، مسجید اوخشار منبر آغلار
علیده ن شهریار ، سن بیر اشاره
قوجاقلار قبری ، مالک اشتر آغلار

[ ٢٠ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

حسینه یئرله ر آغلار گؤیله ر آغلار 

بتول و مصطفی پیغمبر آغلار

حسینون نوحه سین دلریش یازاندا
موسلمان سهلدیر که کافر آغلار
کور اولموش گؤزله رین قان دوتدو شومرون
کی گؤرسون اؤز الینده خنجر آغلار
حسینون کؤینه گی زهرا الینده
چکر قئیحا قیامت ، محشر آغلار
آتاندا حرمله ، اوخ کربلاده
گؤرئیدین دوشمن آغلار ، لشگر آغلار
قوجاغیندا ، گؤرئیدین ام لیلا
آلیب نعش علی اکبر آغلار
رباب ، نیسگیل دؤشونده سود گؤره نده
علی اصغری یاد ائیله ر آغلار
باشیندا کاکل اکبر هواسی
یئل آغلار ، سنبل آغلار ، عنبر آغلار
یازاندا آل طاها نوحه سین من
قلم گؤردوم سیزیلدار ، دفتر آغلار
علی ، شق القمر ، محراب تیلیت قان
قولاق وئر ، مسجید اوخشار منبر آغلار
علیده ن شهریار ، سن بیر اشاره
قوجاقلار قبری ، مالک اشتر آغلار

[ ٢٠ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

محرم آمد و آفاق مات و محزون شد 

 غبار محنت این خاندان به گردون شد

 

 به جامه های سیه کودکان چون دیدم 

 دلم  به یاد  اسیران کربلا  خون  شد

 

 به یاد تشنه لبان کنار نهر فرات  

 کنار چشم من از گریه رود کارون شد

 

 به خاندان رسالت ببین چه ظلمی کرد

 فلک که زینب کبری ز پرده بیرون شد

چو بر حسین به گرییی به حشر خندانی

هر آن دو دیده که نگریست سخت مغبون شد

 

چه آتشی است که می جوشد اشک ها گویی

 که چشمه ها همه کارون و سینه کانون شد

 

چه نوحه داشت سر نعش نوجوان حسین

هزار حیف که لیلا ز غصه مجنون شد

 

به سوز و ساز بشکسته دل پرسم

که شیره خواره به خون غرقه از چه قانون شد

 

سر و بری که رسول خداش می‌بوسید

به زیر سم ستوران خدای من چون شد؟

 

فدای همت و مهر و وفای تو عباس

که قد هر الفی پیش قامتت نون شد

 

حماسه‌ای است حسین از حماسه‌ها ما فوق

هر آن حماسه که در وی رسید مادون شد

به خیمه‌های امامت چنان زدند آتش

که آهوان حرم سر به دشت هامون شد

رسید نوبت زینب که شیرزاد علی است

جهان به حیرت از این سر بلند خاتون شد     

بدوش پرچم آتش گرفته‌  اسلام

به قصر ابن زیاد و یزید ملعون شد

چنان بکوفت به تیغ دستگاه یزید

که خود یزید چو مار فسرده افسون شد

حسین عائله با خود نبرد بی تدبیر

که غرق حکمت او فکرت فلاطون شد

یزید جلوه کار حسین می‌پوشید

ز زینب است که این جلوه روز افزون شد

از این مبارزه بشکفت خاندان علی

چنان که نسل پلید امیه موهون شد

سه سال بعد تنی ز آن همه سپاه یزید

 نبود زنده چنان آسمان دگرگون شد

بنی امیه و آن دستگاه فرعونی

همان فسانه فرعون و گنج قارون شد

ولی حسین علمدار عشق و آزادی

لقب گرفت و شهنشاه ربع مسکون شد

تو شاه دین چه جهادی به راه دین کردی

که مکه هم به تو ماه مدینه مدیون شد

خوشا به حال شما ای فدائیان حسین

که دین به خون شما‌ها رهین و مرهون شد

یزید نخل اسلام ریشه کن می خواست

حسین بود که دین زنده تا باکنون شد

سفینه‌های نجاتنند جمله معصومین

ولی سفینه او رشگ فلک مشهون شد

کنون‌ مقابر این‌ها بود زیارتگاه

 کدام زنده به دین افتخار مقرون شد؟

تو شهریار به مضمون بلند دار سخن

هر آن سخن که جهانگیر شد به مضمون شد

منبع: کلیات دیوان شهریار جلد ۲

[ ٢٠ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٠:۳٢ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

گزیده ای از اخلاق و رفتار امام حسین علیه السلام

با نگاهى اجمالى به 56 سال زندگى سراسر خداخواهى و خداجويى حسين (ع ), درمي يابيم كه هماره وقت او به پاكدامنى و بندگى و نشر رسالت احمدى و مفاهيم عميقى والاتراز درك و ديد ما گذشته است .اكنون مرورى كوتاه به زواياى زندگانى آن عزيز, كه پيش روى ما است :
جنابش به نماز و نيايش با پروردگار و خواندن قرآن و دعا و استغفار علاقه بسيارى داشت . گاهى در شبانه روز صدها ركعت نماز مي گزاشت . (1) و حتى در آخرين شب زندگى دست از نياز و دعا برنداشت , و خوانده ايم كه از دشمنان مهلت خواست تا بتواند با خداى خويش به خلوت بنشيند. و فرمود: خدا مي داند كه من نماز و تلاوت قرآن و دعاى زياد و استغفار را دوست دارم .  (2)
حضرتش بارها پياده به خانه كعبه شتافت و مراسم حج را برگزار كرد. (3) ابن اثير در كتاب اسد الغابة مي نويسد: كان الحسين رضى الله عنه فاضلا كثير الصوم و الصلوة و الحج و الصدقة و افعال الخير جميعها. (4) حسين (ع ) بسيار روزه مي گرفت و نماز ميگزارد و به حج ميرفت و صدقه ميداد و همه كارهاى پسنديده را انجام ميداد.
شخصيت حسين بن على (ع ) آن چنان بلند و دور از دسترس و پرشكوه بود كه وقتى با برادرش امام مجتبى (ع ) پياده به كعبه مي رفتند, همه بزرگان و شخصيت هاى اسلامى به احترامشان از مركب پياده شده , همراه آنان راه مي پيمودند. (5)
احترامى كه جامعه براى حسين (ع ) قائل بود, بدان جهت بود كه او با مردم زندگى ميكرد - از مردم و معاشرتشان كناره نمي جست - با جان جامعه هماهنگ بود, چونان ديگران از مواهب و مصائب يك اجتماع برخوردار بود, و بالاتر از همه ايمان بي تزلزل او به خداوند, او را غمخوار و ياور مردم ساخته بود. و گرنه , او نه كاخ هاى مجلل داشت و نه سربازان و غلامان محافظ, و هرگز مثل جباران راه آمد و شد را به گذرش بر مردم نمي بستند,...
اين روايت يك نمونه از اخلاق اجتماعى اوست , بخوانيم : روزى از محلى عبور مي فرمود, عده اى از فقرا بر عباهاى پهن شده شان نشسته بودند ونان پاره هاى خشكى مي خوردند, امام حسين (ع ) مي گذشت كه تعارفش كردند و او هم پذيرفت , نشست و تناول فرمود و آن گاه بيان داشت : ان الله لا يحب المتكبرين , (6) خداوند متكبران را دوست نميدارد. سپس فرمود: من دعوت شما را اجابت كردم , شما هم دعوت مرا اجابت كنيد. آنها هم دعوت آن حضرت را پذيرفتند و همراه جنابش به منزل رفتند.حضرت دستور داد هر چه در خانه موجود است به ضيافتشان بياورند, (7) و بدين ترتيب پذيرايى گرمى از آنان به عمل آمد, و نيز درس تواضع و انسان دوستى را با عمل خويش به جامعه آموخت .
شعيب بن عبدالرحمن خزاعى مي گويد: چون حسين بن على (ع ) به شهادت رسيد, بر پشت مباركش آثار پينه مشاهده كردند, علتش را از امام زين العابدين (ع ) پرسيدند, فرمود اين پينه ها اثر كيسه هاى غذايى است كه پدرم شب ها به دوش مي كشيد و به خانه زن هاى شوهرمرده و كودكان يتيم و فقرا مي رسانيد.(8)
شدت علاقه امام حسين (ع ) را به دفاع از مظلوم و حمايت از ستمديدگان مي توان در داستان ارينب وهمسرش عبدالله بن سلام دريافت , كه اجمال و فشرده اش را در اين جا متذكر ميشويم : يزيد به زمان ولايتعهدى , با اين كه همه نوع وسايل شهوت رانى و كام جويى و كامروايى از قبيل پول , مقام , كنيزان رقاصه و... در اختيار داشت , چشم ناپاك و هرزه اش را به بانوى شوهردار عفيفى دوخته بود. پدرش معاويه به جاى اين كه در برابر اين رفتار زشت و ننگين عكس العمل كوبنده اى نشان دهد, با حيله گرى و دروغ پردازى و فريبكارى , مقدماتى فراهم ساخت تا زن پاكدامن مسلمان را از خانه شوهر جدا ساخته به بستر گناه آلوده پسرش يزيد بكشاند.حسين بن على(ع) از قضيه باخبر شد, در برابر اين تصميم زشت ايستاد و نقشه شوم معاويه را نقش بر آب ساخت و با استفاده از يكى از قوانين اسلام , زن را به شوهرش عبدالله بن سلام بازگرداند و دست تعدى و تجاوز يزيد را از خانواده مسلمان و پاكيزه اى قطع نمود و با اين كار همت و غيرت الهي اش را نمايان و علاقه مندى خودرا به حفظ نواميس جامعه مسلمانان ابراز داشت , و اين رفتار داستانى شد كه درمفاخر آل على (ع ) و دنائت و ستمگرى بنى اميه , براى هميشه در تاريخ به يادگار ماند. (9)
علائلى در كتاب سمو المعنى مي نويسد: ما در تاريخ انسان به مردان بزرگى برخورد مي كنيم كه هر كدام در جبهه و جهتى عظمت و بزرگى خويش را جهانگير ساخته اند, يكى در شجاعت , ديگرى در زهد, آن ديگرى در سخاوت , و... اما شكوه و بزرگى امام حسين (ع ) حجم عظيمى است كه ابعاد بي نهايتش هر يك مشخص كننده يك عظمت فراز تاريخ است , گويا او جامع همه والايي ها و فرازمندي ها است . (10)
آرى , مردى كه وارث بي كرانگى نبوت محمدى است , مردى كه وارث عظمت عدل و مروت پدرى چون حضرت على (ع ) است و وارث جلال و درخشندگى فضيلت مادرى چون حضرت فاطمه (س ) است , چگونه نمونه برتر و والاى عظمت انسان و نشانه آشكار فضيلت هاى خدايى نباشد. درود ما بر او باد كه بايد او را سمبل اعمال و كردارمان قرار دهيم .امام حسين (ع ) و حكايت زيستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه يك بزرگمرد تاريخ را براى ما مجسم مي سازد, بلكه او با همه خويشتن , آيينه تمام نماى فضيلت ها, بزرگمنشي ها, فداكاري ها, جانبازي ها, خداخواهي ها وخداجويي هامي باشد. او به تنهايى مي تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشريت راضامن گردد. بودن و رفتنش , معنويت و فضيلت هاى انسان را ارجمند نمود.

[ ۱٩ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱۱:٠٤ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

عزاداری چيست؟
ارزش و نقش عزاداری
مراتب عزاداری و عزاداران

   عزاداري چيست؟

عزاداري از مقوله ياد و ذكر است. ياد كسي كه به مصيبتي دچار شده است و ياد كسي كه به علل طبيعي و غير طبيعي از قبيل قتل، حادثه و امثال اينها از دنيا رفته است.

شكي نيست كه انسان موجودي است كه طبيعتاً فراموشكار است و نسبت به چيزهايي كه توجه به آنها برايش مفيد است، دچار غفلت مي شود. در اين مواقع يادآوري و تذكّر آن چيز انسان را از ابتلا به حوادثي برايش مضرّ است نجات مي دهد و از آثار خوب توجه به آن چيز مفيد، بهره مند مي سازذ.

يكي از قوانين مهم خلقت اين است كه هر چيزي كه براي سعادت دنيا و آخرت انسان مفيد، لازم و ضروري باشد،غفلت از آن انسان را دچار خسران دنيوي و يا اخروي مي كند و به همين دليل لازم است به هر وسيله ممكن او را متوجه آن چيز مهم كرد و غفلت او را بر طرف ساخت.

غمگين شدن، نارضايتي، تباكي، گريستن، جامه عزا بر تن كردن و ...همگي درجات و يا به بيان ديگر مراتبي از عزاداري اند؛ وسيله اي براى ذكر كسي كه به گونه اي از دست داده ايم ، راهي براى شناخت و سازندگي .

                                   ارزش و نقش عزاداری                                    

 موضوع زيارت قبور مطهر و مقدّس معصومين (عليهم السلام) و اولياي دين و نيز توسل به ايشان و سوگواري در ايّام شهادت، همچنين بزرگداشت ايّام ميلادشان و يا ايّامي كه به نحوي به آن انوار طيبه مربوط است، به خصوص در مورد سيّد الشهدا(ع) ، از مهمترين موضوعاتي است كه در فرهنگ اسلام و البته در عقايد شيعي، جايگاه بسيار رفيعي دارد.

هيچ عملي به اندازهء برپايي عزاداري براي امام حسين(ع) در حفظ دين از انحرافات و از هجوم بي امان دشمنان اسلام براي نابودي دين و همچنين توسعه فرهنگ ديني مؤثر نبوده و نيست. مي توان چنين مجالسي را مهمترين "وسيله" براي صيانت از كيان دين و جامعه اسلامي و نيز بسط روح دين و دينداري دانست. چه زيبا فرمود رهبر كبير انقلاب، امام خميني (ره) :

امام حسين (ع) نجات داد اسلام را، ما براي يك آدمي كه نجات داده اسلام را و رفته و كشته شده، هر روز بايد گريه كنيم، ما هر روز بايد منبر برويم براي حفظ اين مكتب. محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است. فداكاري سيّدالشهدا (ع) است كه اسلام را براي ما زنده نگه داشته است. 

(صحيفه نور، ج 8، ص 69)

متأسفانه عزاداري ها با همهء اهميّت و جايگاه مهمي كه دارند، در طول زمان دچار آفات، خطرات و انحرافاتي شده است كه اين "وسيله" مهم را تا حدودي كمرنگ كرده است.

هيچ ديني و هيچ ملّتي در جهان، چنين "وسيله" قدرتمندي را براي پيشرفت و سعادت در دست ندارد.

با وجود بيان فلسفه عزاداري و نيز شرح زيارت عاشورا در مجالس عزاداري، به نظر مي رسد هنوز نتوانسته ايم از اين "وسيله" با عظمت استفاده كافي و لازم را براي پيشبرد اهداف مقدّس دين و مبارزه با دشمنان خونين آن بنماييم، باشد كه با درك صحيح از اين موضوع گامهايي سازنده در جهت پيشرفت اهداف فرهنگ شيعي برداريم و به اين فرمايش نوراني اميرالمؤمنين (عليه السلام) عمل كرده باشيم كه:

اِذا لَمْ يَكُنْ ما تُريدُ فَاردْ ما يَكونُ:

هر گاه آنچه را مي خواهي نيست پس آنچه را كه هست بخواه

(غررالحكم، ج3، ص135)

مراتب سير و سلوك عزادار

عزاداران، همانند مؤمنان داراي درجات و مراتب مختلفي هستند كه هر مرتبه، درجه و جايگاه عزادار را در نظام انسانيت و در نزد خداوند و نيز ميزان قرب او را به سيّدالشهدا (ع) نشان مي دهد.البته تمامي درجات عزاداري داراي اجر و ثواب الهي است و هر مرتبه خير و ثوابي را نصيب عزادار مي كند.

مراتب سير و سلوك عزادار عبارتند از:
مرتبه اول عزاداری
مرتبه دوم عزاداری
مرتبه سوم عزاداری
مرتبه چهارم عزاداری

بر گرفته از كتاب عزادار حقيقی ،  اثر: محمد شجاعی

[ ۱٤ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱:۱٠ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

در آینده طبق جدول ذیل نحوه پرورش شتر مرغ را به شما آموزش می دهیم

غذای شتر مرغ

عمر متوسط

زمان تخمگذاری

تعداد تخم در سال

طول دوران جنینی

دمای مناسب برای رشد جنین

زمان بلوغ جوجه

وسیله دفاعی

وزن شترمرغ بالغ

وزن یک تخم پرنده

نام بیماریهای پرنده

هزینه پرورش پرنده در 1 سال

قدمت پرورش پرنده در ایران

علت عدم پرواز

تفاوت پرنده نر و ماده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ ٩ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱:۱٠ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

به نظر شما کدام  یک  از  روستاهای زیر مناسبترین جا برای پرورش شتر مرغ  می باشد ؟

اگر می دونید نظر بدین ؟ شاید ما زمین های دیمی که  لازم  داریم به قیمت مناسب  از شما خریدیم .

جیحون دشت ، حاجی آباد ، دشته  ، یکله ، اقدره ، جیهون آباد ، هیزج ، احمد آباد ، امیر آباد کرد ، شیرین آباد ، گنبد چای ، برکت آباد ، بویاقچی ، رزج ، دیزج ، طاحون آباد ، قلعه نظر آباد ، امامزاده پیر نهان

چاه  دشت : ایده  لو، بیوک آباد ، نوده ، حاجی مقصود ، حسن آباد ، فرخلر ، قیچاق ، بزینه جرد، سماوک ، میلاجرد، همه کسی 

شوردشت : آب انبار ، احمد آباد  تپه ، کوزره ، راهجرد ، عبد الرحیم ، قشلاق سفلی ، مهاجر آباد ، خماجین ، خیر آباد ، فیروز آباد ، قشلاق علیا ، قوزلیجه ، مسلم آباد ، ورکش ،  دولت آباد 

ابرو :  ابرو ، انجلاس ، چشین ، خاکو ، چشمه  ملک ، سیلوار ، سیمین  ابرو

هگمتانه : ده پیاز ، امزاجرد ، علی آباد پشت  شهر ، اولیایی ، حسن آباد شورین ، علی آباد داق حصار ، گراچقا ، قشلاق گمار ، بهرام آباد ، قاسم آباد ، نهران ، رباط شورین 

 

پیشخور : آقاج ، آجر لو ، ایره گونی ،باغچه غاز ، چاوان ، چپقلو ، ده قره چای ، دهلق ، سولی دره  ، قزل کندی، مولوتپه ، قارقالق ، قره دای ، ینگجه ، خواجه حصار ، وزندان ، ازناو ، بازران ، بزچلو ، تجرک ، قمشانه ،بابا حصاری ، خیمه گاه ، رضا باغی ، زاغلیجه ، صید آباد ، عمرآباد ، قبان قلی ، قشلاق ، قلقل آباد ، کوی بلاغ ، گل خندان ، مبارکین ، مرغ آباد ، صادق لو ،معدن کوه ، یارمقیه

خرمدشت :حاجی آباد ، فیض آباد ، سراوک ، امین آباد ، خوش آباد ، نگارخاتون ، تاوه ، زرقان ، جهان آباد ، سرای ، نصیر آباد ،  ابراهیم آباد ، امیر آباد  علی نور ، سناج ، طواله

گنبد : باش قشلاق ، زنگی بلاغ ، قرخ قز ، مولیجه ، حاجی آباد ، سر دره ، گنبد ، معروف ، حیران ، نشر ،  آبهندو ، ساه کمر ، کور کهریز ، قلی کندی ، آق تپه ، بارابند ، رحیم  آباد

مفتح : قیه  باغی ، اصله  ، اکله ، قزل  حصار، شیر  ابدال ، دهلق ، قلعه جوق ، چاه  بهار ،یالقوز باغ ، راستگویان ، طمچی  ، قزل آباد ، کله سر ، حسام آباد ، زرق ، خماجین   ، قوشیجه

الوند کوه شرقی : ارزان فود ، تکمه داش ، تفریجان ، شمس آباد ،  علی آباد ورکانه ، ورکانه ، یلفان

الوند کوه  غربی : یکن آباد ، اوزنان ، انصار الامام ، سلولان ،مهدی  آباد ، چشمه قصابان ، حیدره  پشت  شهر ،موییجین ، توییجین ، وفرجین

سنگستان : شورین ، مرتع بلاغ ، امیر آباد ، سرخ آباد ، ضیاء الدین ، کنجینه ، مهر آباد ، کرد بلاغ ، مراد بلاغی ، آبشینه  ، آغجه  سیدان ،  سنگستان  ، آقداش ، یگانه ، ایوک ، دینگله کهریز ، عربلو ، سبز آباد ، گور گز ، مهبار ، باغچه ، پل شکسته ، ده دلیان ،شیر آباد ، پهن آباد  .

[ ٩ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]

عید  سعید غدیر خم

بر تمام مسلمانان جهان مبارک  باد .

[ ٧ دی ۱۳۸٦ ] [ ٢:٠٦ ‎ق.ظ ] [ ترکمان ]

قلاق پا

[ ۳ دی ۱۳۸٦ ] [ ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ] [ ترکمان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

روستای ترکمان (منگاوی سابق ) از توابع دهستان ترک غربی جوکار شهرستان ملایر واقع در استان همدان می باشد این وبلاگ جهت معرفی روستا و آداب و رسوم آن در دهه فجر سال 1385 راه اندازی شده است .
صفحات اختصاصی
RSS Feed

FREE UPLOAD CENTER
FREE UPLOAD CENTER
FREE UPLOAD CENTER
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

☆TURK music☆

Habibiyan


FREE UPLOAD CENTER